Zapisi iz izolacije

V času izbruha epidemije se niso spremenile samo naše ustaljene navade, naš način razmišljanja in sprejemanja sveta, temveč se je spremenilo tudi preživljanje prostega časa. Tega imamo zdaj veliko več, saj ga nismo navajeni preživljati zaprti med štiri stene in sami. Mnogi so se tako zatekli k domačim opravilom, preurejanju stanovanja, gledanju serij, branju knjig, ki so jih dolgo odlašali. Drugi smo se zatekli k pisanju. Pisanje je ena izmed najbolj zapostavljenih tehnik sprostitve in dobrega počutja. Mnogi se ga izogibate, saj imate občutek, da ste slabi pisci, da nimate kaj napisati in vam pisanje predstavlja napor. A dokazano je ravno nasprotno. Pa naj bo to pisanje članka, pisanje bloga, knjige ali samo krajše objave za svoja družbena omrežja. Dovolj je že nekaj besed, ki bodo v vas spodbudile drugačne mentalne procese in vplivale na vaše počutje. S pisanjem boste nahranili svojo radovednost, razširili svoja obzorja in se svojih misli ter okolja okoli vas bolj zavedali.

Kako začeti, če nimate ideje?

Na dan nas prešine med 60.000 do 80.000 posameznih misli. Si predstavljate, da bi zapisali prav vsako izmed njih? To je seveda nemogoče, je pa ta številka zelo dober odgovor na izgovor, da nimate ideje, kaj napisati. Začnite z nečim, kar vam je blizu. Naj bo to hobi, zapis o svojih dolgoročnih ciljih ali kratek komentar aktualnega dogajanja. V najstniških letih ste nekateri izmed vas zagotovo poskusili s pisanjem dnevnika, kamor ste zapisali vse stvari, ki so se vam zgodile na ta dan. To je dober začetek, ki lahko zopet postane vaša navada.

Ob tem ne pozabite zraven zapisati stvari, za katere ste hvaležni. Vse prevečkrat pozabimo, kaj vse imamo, kakšne čudovite stvari in osebe so del našega življenja, vendar smo se jih preprosto navadili. Profesorica psihologije na univerzi Yale, dr. Laurie Santos, je v svoji raziskavi ugotovila, če vsak dan zapišemo vsaj pet stvari, za katere smo hvaležni, bo dojemanje našega življenja bolj optimistično in postali bomo srečnejši. Pisanje torej osrečuje. Ne samo vas, temveč tudi ljudi, ki jih lahko s svoji pisanjem navdihujete. Obstaja vrsta priporočil in trikov, kako pisati, da bo vaš zapis čim bolj zanimiv, berljiv in navdihujoč. A začeti je treba nekoliko drugače.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/92342435_233260427725898_3711238746067173376_n.png?_nc_cat=101&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=Leg0IST9W90AX_hgRwE&_nc_ht=scontent-mxp1-1.xx&oh=504a5e39403627cc245cf126f1150271&oe=5EB01882

Branje je navdih za pisanje

Najboljši pisatelji (in s pisatelji ne nagovarjam samo tiste, ki pišejo knjige ali pesmi, temveč vse pisce besedil) veliko berejo. S tem dobijo pogled v vse, kar je že bilo napisano in objavljeno; v stvari, ki jih ljudje radi berejo. Tako razširijo svoje obzorje in predvsem nahranijo svojo radovednost. Preden se lotite pisanja, si morate vedno vzeti čas za raziskovanje. Najprej svojih misli, da najdete temo, ki vas veseli. Nato je čas, da začnete o tem še brati. Vsakršne strokovne javne objave bi morale vedno temeljiti na resničnih podatkih, razen če je format vašega pisanja že sam po sebi domišljijski – torej, če gre za zgodbo, knjigo, pesem. Ob tem bi želela poudariti tudi zapise na družbenih omrežjih, kjer so lažne novice v kriznih časih na pravem stampedu.

Preden zapišete nekaj, po čemer bi se ostali lahko zgledovali, dejstva večkrat preverite in poiščite relevantne vire. Za pisanje tega članka sem na primer potrebovala dobre štiri ure raziskovanja in branja, da sem našla relevantne podatke, ki jih lahko v članku izpostavim in ob tem navržem še nekaj svojih misli. »Kaj pa kreativno pisanje? Za to ne potrebujem virov, le veliko domišljije,« si verjetno mislite. Vendar tudi kreativno pisanje večkrat izhaja iz resničnega življenja, aktualnega dogajanja, iz začrtanih strategij in dobrega poznavanja področja, o katerem želite pisati. Če se vam pisanje dnevnika zdi otročje, lahko začnete z opisom vašega zadnjega potovanja. Slednje omenja tudi dr. Santos in pravi, da razmišljanje o preteklih pozitivnih izkušnjah in zapisu le teh, pomaga  k bolj optimističnemu pogledu na svet v teh časih, saj se tako spomnimo prijetnih občutkov, ki smo jih v situaciji doživeli. In počitnice so vedno prijetne, kajne?

Udobje izven cone udobja

Pisanje vas bo potisnilo izven cone udobja, zato poskrbite, da bo vsaj vaše okolje udobno. Veliko bolj se mu boste lahko posvetili in se osredotočili, če boste doma imeli poseben kotiček, namenjen samo temu. Seveda za pisanje mailov ali poslovnih poročil verjetno doma že imate urejen »službeni« kotiček, ki ga lahko po potrebi spremenite še v pisalnega. Pomembno je le, da je dovolj svetel, da ste udobno nameščeni, da okoli nimate preveč motečih faktorjev (tako živih kot ne-živih) in se tam preprosto dobro počutite. Tako vam pisanje ne bo predstavljalo muke, temveč boste komaj čakali, da si vzamete čas za to, udobno namestite v svoj naslanjač in spustite svoje misli na pašnik.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/92411872_215356686233213_583629301828550656_n.png?_nc_cat=111&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=0VD8SkQukZ8AX9ZiuDZ&_nc_ht=scontent-mxp1-1.xx&oh=7be9d3e93b854acfb85ef41a1688e349&oe=5EB19397

(V)zbudite svoje bralce

V oglaševanju smo pisci besedil neprestano podvrženi treningu, kako veliko število informacij spraviti v čim krajšo, čim bolj zanimivo obliko, ki bo pritegnila pozornost ciljne skupine. To je še toliko težje narediti, če je besedilo daljše. Pozornost bralca namreč z vsakim prebranim stavkom pade. In naša naloga je, da ob branju ne zaspi, temveč komaj čaka, da prebere naslednjo vrstico. In naslednjo. To velja tako za romane kot suhoparno magistrsko nalogo. Bolj, kot bomo uspeli vzbuditi zanimanje bralca, bolj si bo naše zapise želel prebrati do  konca in se ob tem dobro počutil. Nekaj trikov za pritegnitev pozornosti lahko najdete že v tem besedilu.  Razmišljajte o naslovih kot o sloganih. Naj ne bodo preveč opisni in naj ne izdajo preveč informacij, temveč ravno toliko, da se bralec začne spraševati, kako je cona udobja povezana s pisanjem. Besedne igre in rime so prav tako pogosto uporabljene v oglaševanju, saj si jih hitreje in lažje zapomnimo. V bralcih izzovejo razmislek, zakaj gredo te besede skupaj in kaj bi še lahko bil njihov pomen. Odgovor seveda kasneje najdejo v besedilu in potrdijo svoje predvidevanje ali pa so nad odkritim presenečeni. V vsakem primeru je naš namen uresničen.

Za lažje branje daljših besedil je vedno priporočljivo pomembne stvari vizualno ločiti od tistih, ki ključne besede samo spremljajo. To storimo z okrepitvijo posameznih besed ali besedilo prikažemo kot del grafičnih elementov. Tako branje olajšamo predvsem vizualnim tipom bralcev, ki si bodo informacije na tak način lažje zapomnili. Tudi v oglaševanju ključne besede večkrat povežemo s simboli, znaki, jih zapišemo v drugačni pisavi ali barvi. Ker so pomembne in želimo, da ostanejo v glavah porabnikov dlje časa, tudi ko oglas ne bo več pred njihovimi očmi. Zelo vsakdanji primer so objave na družbenih omrežjih, ki jih radi »razbijamo« z uporabo simbolov in »emojijev«. Res je, da so zabavni in lahko povedo več kot besede. In ravno zato jih vključujemo v svoje zapise, da poudarimo pomen določenih besed, suhoparno besedilo naredimo bolj zanimivo in vizualno privlačno.  

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-0/p280x280/91885589_576859692919541_5778577509754863616_n.png?_nc_cat=109&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=6d6EHdOVdYQAX_TpY-F&_nc_ht=scontent-mxp1-1.xx&oh=105594d60e01b1fe0f7fa35d00229ec4&oe=5EB10E42

Če naslovi ne smejo biti preveč opisni, pa naj bo prvi stavek knjige, poglavja, objave, članka ravno nasproten. Mora biti dovolj opisen, da bralec izve nekaj informacij, ki med seboj niso povezane in lahko povezavo med njimi razbere šele, ko nadaljuje z branjem. Na primer odločili smo se napisati kratek zapis o tem, kaj počnemo doma v samoizolaciji. Zapis lahko začnemo tako: »Zjutraj sem se zbudila in skuhala kavo,« ali morda raje tako: »Ob tretjem zvonjenju sem se z muko uspela spraviti s kavča, kjer sem očitno prepala celo noč, z mislijo na samo eno stvar. Na kavo.« Kateri začetek je v vas vzbudil več zanimanja in razmišljanja, kaj se dogaja? V tem primeru več informacij povzroči željo po še. Zakaj je pisateljica zaspala na kavču? Kaj ali kdo je zvonil? Zakaj se slabo počuti? Kaj ji pomeni kava? Pri naslovih in sloganih se res lahko držimo pregovora »manj je več«; strategijo nepovezanih informacij, ki jih mora biti ravno prav, pa uporabimo za uvod in tako že v začetku ustvarimo besedilo, ki se mu bralci ne bodo mogli upreti. In ko smo že pri pregovorih …

Brez muje se še čevelj ne obuje

Uspešni ljudje se ne rodijo takšni, temveč za svoj uspeh trdo delajo. Jowett, & Spray (2013) sta v svoji raziskavi športnikov ugotovila, da so trud, trdo delo, vaja in učenje veliko bolj pomembni kot sam naravni talent. Tukaj velja potegniti vzporednice tudi s pisanjem. Najboljši pisatelji, podjetniki, kreativci se ne rodijo takšni sami po sebi. Za sabo imajo nešteto ur treninga, učenja, izboljševanja, obupavanja. In ker so slednje premagali in vztrajali, je zdaj njihov trud poplačan. Zadnji in morda moj najpomembnejši nasvet je torej: pišite! Pišite vsak dan, karkoli vam pade na misel, ne glede na to, ali imate navdih ali ne. Le tako boste namreč odkrili, kakšen slog pisanja vam leži. In le tako boste v pisanju lahko napredovali. Pišite, pišite in pišite. In zagotovo ne samo službenih mailov, saj vas ti ne bodo osrečili in sprostili. Določite si, na primer, vsak dan 15 minut za pisanje, ki ni v povezavi s službo. Naslednji teden morda ta čas že lahko raztegnete na 20 minut. In naslednji teden na 30 minut. Pomembno je, da vzdržujete disciplino pisanja in tempo.

Najprej si pustite, da pišete prosto. Kot bi sproti zapisovali svoje misli. Ne popravljajte stavkov in slovničnih napak takoj, ko zapišete besedo ali stavek. Naj se vaše misli prosto stekajo na papir. Misli o vašem dnevu, spomini s preteklega potovanja ali pravljica za lahko noč za vaše otroke. Ko bo 15 minut mimo, si vzemite še 15 minut za to, da preberete kaj ste napisali. Verjetno se boste prvih nekaj dni smejali nesmislom, ki jih boste zapisali in se spraševali, kdo za vraga bi to sploh bral. Vendar ne obupajte. Poiščite ključno stvar, ki ste jo želeli sporočiti z napisanim in naslednji dan poskusite zopet. Ernest Hemingway je za zadnjo stran knjige »Zbogom, orožje!« napisal kar 40 osnutkov, zato ne bodite jezni sami nase, če vam ne uspe že v prvem poskusu. Popravite slovnične napake, zamenjate vrstni red stavkov in dolgočasne besede zamenjate za bolj vehementne, ki bodo besedilu dodale čar. Pri tem si lahko pomagate s slovarjem ali še bolje, s spletnim slovarjem sinonimov. Le ta me je pri snovanju sloganov in imen že večkrat rešil ter razširil moj besedni zaklad. Poskušajte in ne nehajte. Počasi se daleč pride in s treningom boste do svojega cilja neizogibno prišli. Morda ne danes in verjetno ne jutri, ampak saj ravno čas je danes vse, kar vsi imamo. Izkoristite ga za sprostitev, nadgrajevanje svojih veščin in znanja. Za srečo. Za pisanje.

PS – za ilustracije je poskrbel Lenart Slabe, ki ga lahko spremljate ali kontaktirate tukaj.